google

Zo los je de 3 meest voorkomende foutmeldingen van Google Search Console op

SEO / SEA, Webontwikkeling

Gepubliceerd: 04.01.2024

Google Search Console is een gratis tool die je kunt gebruiken om de prestaties van je website in de zoekresultaten te bekijken, in additie tot Google Analystics. Als je door de prestaties van je website heen gaat, komt het wel eens voor dat je foutmeldingen ervoor krijgt.

De foutmeldingen die je het meeste kunt krijgen, zijn de 403-foutmelding, de 404-foutmelding en de 5xx-foutmelding. In deze blog gaan we kijken waar deze foutmeldingen door veroorzaakt worden en wat je eraan kunt doen.

De 403-foutmelding in Google Search Console

De 403-foutmelding komt regelmatig voor. Deze foutmelding krijg je als een pagina op je website beveiligd wordt met een wachtwoord. Google geeft deze pagina’s aan als een ‘crawlfout’. Dit klinkt direct heel heftig, maar het betekent gewoon dat de pagina niet geïndexeerd wordt.

Pagina’s met een 403-foutmelding kunnen niet zomaar bezocht worden zonder inlog. De melding betekent dat de pagina verboden is. Het is niet nodig om dit op te lossen. Een pagina met 403-foutmelding heeft geen invloed op de SEO van je website.

Als je er wel wat aan wilt doen, kun je proberen de pagina openbaar te maken. In de meeste gevallen gaat het om pagina’s aan de back-end van je website. De pagina’s openbaar maken is daarom meestal niet aan te raden.

De 404-foutmelding

De 404-foutmelding wordt gegeven als een pagina niet gevonden wordt. Als een URL van je website verwijderd of gewijzigd wordt, kun je deze melding krijgen.

Als het gaat om een pagina die verwijderd is, zal Google zijn data bijwerken tijdens de volgende keer dat je website gecrawld wordt. Als dit het geval is, kan de fout als opgelost gemarkeerd worden.

Om een 404-foutmelding op te lossen voor een verplaatste pagina of recent verwijderde pagina, kun je het beste een 301-omleiding instellen. Met deze omleiding worden bezoekers direct doorgestuurd naar de nieuwe pagina.

De 5xx-foutmelding

De 5xx-foutmelding is een hele algemene foutmelding. Deze melding krijg je als er iets mis is gegaan. Oorzaken hiervan zijn dingen, zoals verouderde of beschadigde cache of cookies en problemen tijdens het opvragen van de resources aan de server.

Als je deze foutmelding ervoor krijgt, kun je het beste met de URL Inspectie Tool van Google kijken wat er mis is gegaan. Als hier fouten tevoorschijn komen, kun je deze oplossen. Zo niet, klik dan direct op Validatie Fix naast de foutmelding. Hierdoor wordt de foutmelding in het systeem gevalideerd.

Lees hier onze blogs!

Breid je kennis uit met de 4BIS Blog...

Wat is een widget?

Software-modernisering, kennisbank, React, Bedrijfssoftware

Veel mensen komen widgets tegen, maar deze zijn niet altijd duidelijk. Zoveel mensen vragen zich af: wat is een widget? Wat een widget precies is leggen wij in deze blog uit.

Lees meer

WP admin error 500 in Wordpress: 5 oplossingen

WordPress, kennisbank

De WP admin error 500 in Wordpress komt bijzonder vaak voor. De Internal Server Error met statuscode HTTP error 500 is minder makkelijk op te lossen dan andere errors, waarbij de oplossing vaak voor de hand ligt. De HTTP error 500 kan veroorzaakt worden...

Lees meer

WordPress en Plugins – Een wereld die voor je open gaat!

WordPress, Webontwikkeling, Ecommerce / Webshop, kennisbank, WooCommerce

Met plugins kan je functionaliteit van wordpress uitbreiden of geheel nieuwe functies aan wordpress toevoegen. Plugins kan je zelf maken, mits je verstand hebt van php, of je kan ze downloaden.

Lees meer

En wat kunnen we voor jou betekenen?_

Wil je meer weten of heb je interesse? Neem dan gerust direct contact met ons op, per telefoon of via de mail.
Of maak gebruik van één van onze contactformulieren zodat we je zo snel en gepast mogelijk antwoord kunnen geven. We horen graag van je!

back to top