SEO een bekend woord maar een moeilijk fenomeen

SEO is een heel breed begrip en kent ook vele kanten, binnen SEO zijn er een aantal optimalisatie gebieden te benoemen. Het is belangrijk om je niet alleen maar op een van de gebieden te focussen maar om ze allemaal mee te pakken. Zo blijft je website in beweging en zal hij omhoog blijven klimmen. De belangrijkste gebieden binnen SEO zal ik in dit artikel kort uitleggen.
updated: Aug 10, 2020 at 10:57AM | published: Aug 7, 2020

SEO ook wel Search Engine Optimalisation is bij menig persoon wel bekend maar wat houdt het nu precies in. SEO is een heel breed begrip en kent ook vele kanten maar heel kort en bondig gezegd wordt hiermee bedoeld de bezigheden om je website zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van een zoekmachine te laten eindigen.

Als website eigenaar wil je natuurlijk zoveel mogelijk potentiële klanten naar je website trekken want je wilt je publiek ergens over informeren of je wilt iets aan ze verkopen. Daarom wil je zo hoog mogelijk komen in de zoekresultaten aangezien rond de 75% van mensen niet verder klikt dan de eerste pagina. Daarnaast krijgt de eerste link gemiddeld rond 30% van Al het verkeer dat op dat onderwerp zoekt. Ik hoop dat je snapt dat het handig is om zo hoog mogelijk te komen op de zoekmachine resultaten.

Nu is het belangrijk om te noemen dat iedereen op verschillende dingen maar ook manieren zoekt dus is het belangrijk dat je je voor jouw website vaststelt op welke punten je naar voren wilt komen. En je focussed om die punten naar voren te brengen. Bijvoorbeeld als je een webshop hebt focus op de unieke items en als je ze eenmaal op je webshop hebt zet de kleinere items in een sidebar tijdens de checkout. Dit soort praktijken wordt ook door supermarkten gehanteerd als je klaar bent met shoppen staan er nog kleine snoepdingetjes bij het afrekenen.

Binnen SEO zijn er een aantal optimalisatie gebieden te benoemen. Het is belangrijk om je niet alleen maar op een van de gebieden te focussen maar om ze allemaal mee te pakken. Zo blijft je website in beweging en zal hij omhoog blijven klimmen. De belangrijkste gebieden binnen SEO zal ik hieronder kort uitleggen.

Techniek

Techniek houdt in de optimalisatie van je website. Belangrijke punten hierin zijn een goede site structuur, snelle hosting, caching, opmaak, robots.txt en een 404 pagina. Techniek is vaak de lastigste voor mensen om zelf te doen omdat er vaak een deel technische kennis verreist voor is. Bij 4BIS Innovations zorgen we ervoor dat voor al onze websites de basisbeginselen hebben voor technische SEO. Zo zorgen we ervoor dat hun site structuur goed staat. Wij brengen constant optimalisaties uit op onze hosting servers. En wij maken gebruik van verschillende cache lagen. Dit zorgt ervoor dat onze websites in ieder geval op technisch gebied goed scoren.

Een ander stukje wat een beetje tussen techniek en content in ligt is het gebruiken van meta-titles en meta-descriptions. Dit zijn stukjes tekst die niet terug te zien zijn op een pagina maar gebruikt worden door zoekmachines om een omschrijving bij jou pagina te laten zien. Dus hoe beter jou omschrijving hoe eerder mensen erop zullen klikken als mensen dan ook nog is de informatie vinden die ze nodig hebben zal Google dit belonen met een hogere positie.

Meer weten?
Wil je meer weten over technisch SEO, onze hosting of over onze caching lagen kijk dan eens bij onze hosting producten

Content

Dit is het gedeelte dat je zelf in de hand hebt! Goede content is erg belangrijk maar ook in het gebied content valt er op meerdere vlakken winst te behalen. Je content moet allereerst relevant zijn als jij op een website bent van een advocaten kantoor verwacht je geen pagina over welke shampoo het beste voor je haar is. De content die je schrijft moet nuttig zijn en passen bij jouw website. Ten tweede waardevolle content, nou hoor ik je denken hoe is dat anders dan relevante content, waardevolle content is content die iets goed uitlegt niet een kort antwoord maar een uitgebreid antwoord waar de lezer wat aan heeft. Voorkom ook dat je je tekst volstopt met keywords zorg er ten alle tijden voor dat je content goed leesbaar is en prettig om door heen te lezen

Waar je verder op kan letten op het gebied van content is dat je pagina’s goed opgemaakt zijn let op het juiste gebruik van headers. Bijvoorbeeld de titel van je pagina moet in H1 zijn en die krijgt de hoogste waarde voor Google maar als je er meer H1 in gaat stoppen dan wordt je weer afgestraft door Google alle subkoppen zet je vervolgens in h2 of h3. En zo zijn er nog veel meer valkuilen waar je op moet letten als je je website wil optimaliseren.

Ook wil ik nog even benoemen dat het belangrijk is dat je periodiek nieuwe content uitbrengt dit zorgt ervoor dat bezoekers telkens wat nieuws kunnen vinden op je website en dat zoekmachines weten dat dit een website is waar constant extra content op verschijnt. De makkelijkste manier om dit voor elkaar te krijgen is een nieuws pagina maken waar je regelmatig nieuwe artikelen plaatst.

Autoriteit

Het derde punt wat ik wil benoemen is autoriteit. Dit gedeelte ook wel off-site SEO genoemd heeft te maken met hoeveel links er naar jouw website linken en wat de kwaliteit en relevantie van die links is. Dit is het moeilijkste van de 3 gebieden aangezien je deze niet zelf in de hand hebt en daarom is het ook handig om hiervoor een specialist in te schakelen. Een voorbeeld van wat ik bedoel met relevante links is als jij een website hebt over koffie dan is een link van een sportschool nogal nutteloos maar een link van Douwe Egberts is erg waardevol

black hat vs white hat

SEO technieken zijn onder te verdelen in 2 brede categorieën. White hat technieken zijn de technieken die worden goed gekeurd door Google, BING en andere zoekmachines zie de voorbeelden die ik in de 3 gebieden heb genoemd. White hat is vooral gefocust op lange termijn strategieën, je website organisch laten groeien en ervoor zorgen dat je gebruikers een plezierige ervaring hebben op jouw website.

Blackhat technieken zijn gefocust op korte termijn en maken gebruik van praktijken die niet goed worden gekeurd door Google. Websites die daarvan gebruik maken worden vaak hard gestraft en zijn alleen maar gericht op in korte tijd snel mensen naar die site te krijgen. Hieronder vallen technieken zoals keyword stuffing zoveel mogelijk keywords in een stukje tekst doen waardoor het geen goede zinsbouw meer heeft. Verborgen teksten of teksten met dezelfde kleur als de achtergrond.

Daarom is het altijd handig om je wel te houden aan de regels en alleen maar white hat tactieken te gebruiken zo kan je een website maken die blijft groeien.

Fun Fact!
in 2006 heeft Google BMW gebanned voor het gebruik van misleidende blackhat technieken. Pas na het verontschuldigen en het weghalen van die technieken waren ze weer te zien op Google

4BIS Technisch SEO partner

Zoals je kan lezen komt er nogal wat bij kijken om een goede SEO campagne op te zetten en vereist het een behoorlijke mate van technische kennis en dan heb ik nog niet eens alles genoemt. Een aantal van onze klanten hadden hetzelfde probleem en klopten bij ons aan. Daarom hebben wij een speciaal seo pakket opgezet waar we maandelijks de volgende punten doen:

  • maandelijks kijken we de bezoekersaantallen en doen wij een inventarisatie van de zoekwoorden die relevant zijn voor je site
  • kleine textuele aanpassingen op de site zodat zoekwoorden op de juiste plekken staan
  • lijstje met zoekwoorden om te verwerken in eventuele blog artikelen
  • controle van zoekwoorden & samenvattingen van de pagina’s op je site
  • controle van de opbouw van de pagina’s

dit heeft ervoor gezorgd dat voor de klanten waarvoor wij de technische SEO regelen hun vindbaarheid omhoog schoot en ze veel meer orders/ of offerte aanvragen binnen kregen.

Meer weten? Of wil je ons inhuren om de SEO op jouw site in orde te maken neem dan contact op met ons team. Of bel ons op +31 (0) 23 576 5400


Deel 4 van de React Hooks serie useMemo & useCallback

Deel 4 van de React Hooks serie useMemo & useCallback

Deel 4 van de ReactHooks serie! We gaan het hebben over useCallback en over useMemo. Met deze hooks kunnen we waardes of callback memoizen dit kan nuttig zijn bij zware operaties of om te zorgen dat bepaalde componenten niet altijd mee rerenderen. Zeker omdat bij kleine applicatie het vaak efficienter is om niet te optimaliseren dan wel.

Lees meer
Redux de Intro!

Redux de Intro!

Deze week een korte introductie van de 4 basisbegrippen die je nodig hebt om Redux te begrijpen. We gaan kort uitleggen hoe state wordt aangepast in een Redux Store met behulp van Reducers en Actions. En we vertellen wat al deze begrippen doen en hoe ze werken in een Redux applicatie.

Lees meer

Software ontwikkeling op maat

Hoe werkt het?

Wat wonderen doet voor het ene bedrijf kan zinloos zijn voor een ander bedrijf. Daarom hebben we oplossingen op maat die het unieke karakter van jouw bedrijf respecteren. We werken in een positieve spiraal van testen, monitoren en verzamelen gegevens om precies te weten te komen wat voor jou werkt en wat niet. Het is onze ‘whole package’-mindset, een aandacht voor details die ons in staat stelt om elke keer jouw prestatiedoelstellingen te bereiken. Dus ontspan en geniet van de rit!