e-commerce

Optimaliseer je afrekenproces: Zo optimaliseer je de laatste stap voor je webshop!

Ecommerce / Webshop, SEO / SEA, Hosting

Gepubliceerd: 15.01.2024

Het afrekenproces is voor een webshop enorm belangrijk. Het maakt niet uit wat voor webshop je hebt, als het afrekenproces niet geoptimaliseerd is, kunnen mensen weer afzien van de aankoop.

Dit wil je natuurlijk zoveel mogelijk voorkomen. Veel webshops laten kansen liggen. In deze blog gaan we daarom uitleggen hoe je het afrekenproces van je webshop kunt optimaliseren.

Voorkom deze fouten in je afrekenproces

Er zijn een aantal fouten die we veel voor zien komen in het afrekenproces. Dit zijn de volgende fouten:

  • Geen optimalisatie voor mobiele gebruikers
  • Veiligheid voor je gebruikers
  • Gemiste kansen op de betaalpagina
  • Blijf testen
  • Kies de juiste software voor je webshop

Daarnaast is het altijd belangrijk om goede hosting te hebben, zodat je website lekker snel is.

Geen optimalisatie voor mobiele gebruikers

Voor websites is het al een gemiste kans om niet te optimaliseren voor mobiele gebruikers. Dit is echter nog meer het geval voor een webshop. Het is belangrijk om het complete proces te optimaliseren voor mobiele gebruikers.

Een aantal punten waar je goed op moet letten als het gaat om optimalisatie voor mobiele gebruikers, zijn de software tools die je gebruikt. Het is belangrijk dat deze ook goed afgestemd zijn voor mobiel. Daarnaast moet je website zelf ook responsive zijn.

Aangezien meer dan 50% van alle bezoekers van webshops mobiele gebruikers zijn, is het laten liggen van mobiele optimalisatie alsof je geld uit je eigen portemonnee trekt. Aankopen vanuit mobiele gebruikers worden ook 2x zo snel afgebroken. Dit maakt optimalisatie nog belangrijker.

Veiligheid voor je gebruikers

Gebruikers op je website moeten een veilig gevoel krijgen tijdens het gebruiken van je website. Tijdens het afrekenproces is dit helemaal belangrijk, aangezien gebruikers hier persoonlijke gegevens invullen.

Je kunt kiezen voor extra beveiliging tijdens het afrekenproces, maar dit kan wel ten koste gaan van het gebruikersgemak. Zorg ervoor dat je hier een goede balans tussen vindt.

Gemiste kansen op de betaalpagina

Op de betaalpagina zie je vaak gemiste kansen voorbij komen. Denk hierbij aan de volgende gemiste kansen:

  • Geen foutmeldingen in het betaalformulier als incorrecte gegevens ingevuld worden
  • Geen waarschuwing bij een ongeldig of verlopen kaartnummer
  • Geen automatische invulling van gegevens
  • Geen mogelijkheid voor het invullen van een factuur- en verzendadres

Als je gebruikers niet inlicht over gemaakte fouten door middel van een foutmelding, is de kans groot dat ze de transactie afbreken. Het is dan niet duidelijk wat er precies mis gaat. Deze kleine details zorgen voor meer conversie op je website. Met de door het softwareontwikkel team van 4BIS ontwikkelde e-commerce oplossing webshopgenie.com wordt uw webshop betaalpagina direct geoptimaliseerd.

Blijf het afrekenproces testen

Bij iedere aanpassing die je aan het afrekenproces maakt, is het belangrijk om opnieuw te testen. Je wilt daarin de gedachtegang van de gebruikers zoveel mogelijk bevatten.

Daarom is het belangrijk om niet in je eentje te testen. Probeer als je doelgroep te denken tijdens het testen. Hierbij kun je ook andere mensen inschakelen om alles te testen.

Denk hierbij goed na wat mensen fijn vinden aan het afrekenproces en wat er juist voor zorgt dat ze denken: ‘Laat maar’.

Kies de juiste software voor je webshop

Voor je webshop is het erg belangrijk om de juiste software te kiezen. Daarbij kan het geen kwaad om wat ‘extra’ te doen. Zo kun je kiezen voor software development, zodat de software precies aansluit aan je wensen.

Ons maatwerk kan je helpen om het afrekenproces van je website zo goed mogelijk vorm te geven.

Bent u op zoek naar een softwarebedrijf zodat u een webshop kunt laten bouwen, maar een totaal e-commerce oplossing nodig? Dan is het cloudplatform webshopgenie.com van ons softwareontwikkelingsbedrijf iets voor jou.

Met webshopgenie.com kunt u e-commerce op uw website implementeren zonder dat u zich zorgen hoeft te maken over het integreren van de volledige e-commerce software in uw eigen website. Dit maakt het gemakkelijk om een e-commerce-onderdeel te hebben en zonder al te veel moeite online te gaan verkopen.

Tip: webshopgenie.com is de ideale oplossing om uw website op te schalen naar e-commerce.

Tot de vele geweldige functies die door ons platform zijn ontwikkeld, behoren het productinformatiesysteem, de integratie met betalingsproviders, het aangepaste afrekenproces, het voorraadsysteem, het verzenden- en retourbeheer, of bol.com integratie. Alles wat is nodig voor e-commerce is te vinden op webshopgenie.com

Lees hier onze blogs!

Breid je kennis uit met de 4BIS Blog...

Artificial Intelligence vs Machine Learning: Dit is het verschil

Software modernisering, kennisbank, Automatisering, Webontwikkeling

Tegenwoordig worden er veel termen door elkaar gegooid. Zo hoor je wel eens over Artificial Intelligence, maar ook over Machine Learning en misschien zelfs Deep Learning. Hierdoor kan het nogal onduidelijk worden wat nu precies de term is die je zoekt...

Lees meer

Integraties: 5 redenen waarom je al je tools wilt koppelen

Software modernisering, Webontwikkeling, Bedrijfssoftware, kennisbank, Automatisering

Integraties zijn uiterst belangrijk om een soepele samenwerking tussen al uw tools te waarborgen. Helaas gebeurt het nog vaak dat bedrijven sommige activiteiten minder soepel laten verlopen door hun tools niet goed te koppelen. Dit is natuurlijk zonde...

Lees meer

Geen veilige server verbinding: Dit zijn de meest voorkomende verbindingsfouten

kennisbank

Foutmeldingen bij het opzoeken van een website komen vaak voor. Ondanks dat ze vaak gemakkelijk op te lossen zijn, gaat dit nog vaak fout. Zo kan het liggen aan een klein foutje, maar hierdoor kan een verbindingsfout direct voorkomen. Om deze fouten...

Lees meer

En wat kunnen we voor jou betekenen?_

Wil je meer weten of heb je interesse? Neem dan gerust direct contact met ons op, per telefoon of via de mail.
Of maak gebruik van één van onze contactformulieren zodat we je zo snel en gepast mogelijk antwoord kunnen geven. We horen graag van je!

back to top