In de wereld van alomtegenwoordige e-mailcommunicatie staan we voor een groeiende uitdaging: e-mail spam. Deze ongewenste berichten verstoren niet alleen onze digitale postvakken, maar brengen ook risico's met zich mee. In dit artikel kijken we naar de oorzaken, gevolgen en biedt inzichten in effectieve strategieën om deze digitale hinder te beheersen.
Wat is spam?
Spam emails zijn eigenlijk alle ongewenste en ongevraagde emails die jou worden toegestuurd. Deze emails worden meestal door bot-netwerken in bulk verstuurd naar (en vanuit) heel veel verschillende adressen en hebben vaak een commercieel doel.
Waarom sturen mensen spam?
Zoals hierboven al genoemd worden spam emails in de eerste instantie eigenlijk niet met de hand verstuurd, maar met grote bot-netwerken. De emails hebben vaak een commercieel doel. Dit betekent dat er bedrijven achter zitten die de spam emails (laten) versturen. De meeste mensen beschouwen dit als een onetische manier om reclame te maken, echter is het wel begrijpelijk, aangezien de kosten voor het mailen heel laag zijn en je er wel een grote groep mee kan bereiken. Aan de andere kant kunnen spam emails ook kwaadaardig zijn. Ze kunnen bijvoorbeeld via linkjes en malware toegang proberen te krijgen tot je computer. Ook komt het regelmatig voor dat er oplichters achter zitten die jou met een vriendelijk en verleidelijk verhaaltje proberen over te halen om bijvoorbeeld geld over te maken.
Waarom krijg ik spam?
Voor het ontvangen spam emails kunnen er verschillende redenen zijn. De meeste voorkomende redenen voor spam ontvangen zijn:
- Je email staat in een mailinglist: Dit is de meest voorkomende reden voor spam emails. Mailinglists zijn collecties aan email adressen voor bijvoorbeeld een nieuwsbrief en promotie- of marketingmails. Je email is wordt dan zonder toestemming toevoegd aan de lijst.
- Email adres gelekt, gedeeld of verkocht: Je hebt waarschijnlijk al op veel plekken op internet je email adres achter gelaten. Bij het plaatsen van bestellingen in webshops of bij het aanmaken van accounts. Je email adres komt dan in de database terecht, wat in principe geen probleem is, maar het kan voorkomen dat de database wordt gehacked, of het bedrijf verkoopt je email adres door.
- Je hebt een spam email open geklikt: Het kan natuurlijk zo zijn dat je een spam email open klikt. Dit gaat dan niet per se om linkjes in de email. Met een email kan een “leesbevestiging” meegestuurd worden. Hierbij wordt de verzender geinformeerd wanneer je de mail opent en dit bevestigd dat jouw email adres actief is. Dit is voor de spammers een teken om meer te sturen naar je mail adres of om je mail adres door te verspreiden.
- Slechte spam filters: Spam filters worden vaak door de mail aanbieder op de mail servers gezet. Alle mail die ontvangen wordt gaat door de filters en die bepalen of de mail door mag of niet. Wanneer de filters slecht of zwak zijn ingesteld komen de spam emails hier doorheen. Het is echter bijna onmogelijk om alle spam emails tegen te houden met spamfilters.
Spam is lastig tegen te gaan, maar er zijn een aantal punten die erg kunnen helpen met het verminderen. Er zijn veel verschillende redenen voor het ontvangen van spam. Voor het tegengaan van spam ontvangen kun je controleren of je spamfilters goed zijn ingesteld. Klik spam emails ook niet open. Je kunt vaak aan het onderwerp van de email al zien of het spam is, of dat het echt voor jou bedoeld is.