Symfony, Het antwoord voor jouw klantenportaal!

Auteur: Rens Hulsebosch

Gepubliceerd: 12.06.2020

Symfony is een PHP framework wat gebouwd is op een aantal krachtige en herbruikbare componenten. Symfony werkt volgens het MVC-model. Dit staat voor Model View Controller. Kort gezegd houdt dit in dat je je project verdeelt in drie stukken, het Model voor de data, de View voor de weergaven en de Controller voor de logica. Symfony is een PHP framework wat gebouwd is op een aantal krachtige en herbruikbare componenten. Symfony werkt volgens het MVC-model. Dit staat voor Model View Controller. Kort gezegd houdt dit in dat je je project verdeelt in drie stukken, het Model voor de data, de View voor de weergaven en de Controller voor de logica.

Een Franse ontwikkelaar met de naam Fabien Potencier maakt in 2004 het “Sensio Framework” om zijn bedrijf SensioLabs te helpen met het beter en sneller ontwikkelen van websites. Nadat hij zijn eerste website had gebouwd met het Framework heeft hij besloten het vrij te geven als een  open-source framework onder de naam “Symfony”.

Wat is een klantportaal? En waar heb je het voor nodig?

Een klantenportaal is een webapplicatie waar jouw klanten op kunnen inloggen en hun gegevens bewerken en diensten die jij als bedrijf aanbiedt kunnen beheren. Je moet hier denken aan het beheren van domeinen als je domeinen verkoopt of accounts beheren van accountgegevens van een maatschappij die VoIP abbonementen verkoopt. Klantenportalen kom je in alle maten en vormen tegen.

Een klantenportaal zorgt ervoor dat jouw klanten een hoop zelf kunnen regelen maar het biedt ook een uitstekend marketing kanaal om je klanten op de hoogte te houden. Hoewel het nuttig is om er een te hebben kan een klantenportaal ontwikkelen al snel oplopen in de kosten. Daarom bouwen wij onze portalen in Symfony een PHP framework met componenten die herbruikbaar zijn.

Heb je een klantenportaal nodig voor jouw website neem dan contact op met een van onze specialisten

Neem contact op


Als je een webontwikkelaar bent heb je vast wel eens gehoord van Symfony. Symfony is een PHP framework wat gebouwd is op een aantal krachtige en herbruikbare componenten. Je kunt deze componenten steeds opnieuw gebruiken voor verschillende doeleinden.

De eerste stabiele versie van Symfony kwam in januari van 2007. Versie 2 van Symfony was een compleet opnieuw geschreven versie van het framework en kwam vier en een half jaar later uit.


“Symfony is a set of PHP Components, a Web Application framework, a Philosophy, and a Community — all working together in harmony.” Fabien Potencier


Grote pluspunten van het werken met Symfony zijn:

1. De grote community.

Symfony wordt inmiddels ontwikkeld door meer dan 600.000 ontwikkelaars uit meer dan 120 verschillende landen.

2. De grote flexibiliteit door alle Bundles en Componenten.

Bundles zijn als het ware de plugins voor een Symfony project. De meeste Symfony bundles komen met een goede documentatie, waardoor ze makkelijk te begrijpen en te gebruiken zijn. 

3. De extreem goede documentatie.

Het Symfony Cookbook is de documentatie van Symfony. Met vele voorbeelden en duidelijkheid maakt het de Symfony documentatie een van de beste die er is.


Symfony werkt volgens het MVC-model. Dit staat voor Model View Controller. Kort gezegd houdt dit in dat je je project verdeelt in drie stukken, het Model voor de data, de View voor de weergaven en de Controller voor de logica.


Het MVC-model is ontworpen voor het makkelijker onderhouden van grote applicaties. De controller kent de view en het model, het model kent de views niet. De view en het model worden aan elkaar verbonden door de controller. Het gebruik van het MVC-model voor grote webapplicaties of websites kan extreem veel tijd besparen.

Wij bij 4BIS hebben Symfony gebruikt voor het bouwen van onder anderen onze interne portal, onze customer portal, QuoteManager en AccountGenie. Momenteel zijn we bezig met een nieuw project: Nationale Netwerk Agenda. Dit project wordt ook gebouwd in Symfony.


Lees meer over:
Lees meer over:



Interne Portal & Customer portal

Voor het bouwen van onze interne portal en Customer portal hebben we voor Symfony gekozen, omdat we van tevoren wisten dat het grote projecten zouden worden met veel verschillende functionaliteiten. De portals worden met regelmaat uitgebreid. Door de flexibiliteit van Symfony kunnen we onze applicaties makkelijk uitbreiden en bewerken. Ook zijn er voor Symfony veel bundles beschikbaar die we kunnen gebruiken om onze applicatie vorm te geven en functionaliteiten toe te voegen zonder zelf veel tijd te hoeven steken in het ontwikkelen van deze functionaliteiten.

Wil je na dit stuk meer weten over Symfony of over een klantenportaal neem dan contact op.

Neem contact op

Niet kunnen vinden wat je zocht?_

Heb je het antwoord op een vraag niet kunnen vinden? Of heb je het idee dat er nog iets ontbreekt op onze kennisbank? Laat het ons weten. Stel je vraag direct per telefoon aan onze Supportdesk of zet je verzoek op de mail en je ontvangt binnen 24 uur een reactie.