Leuk! Je wilt een nieuwe website beginnen. In dit artikel ga ik je een aantal tips & tricks & must do’s vertellen die cruciaal zijn bij het maken van een nieuwe website. Als klanten een nieuwe website willen maken of er bij ons een bestellen dan willen ze vaak direct beginnen met bouwen. Dit is meestal niet de juiste aanpak want dit zorgt er vaak voor dat je een slechte structuur krijgt op je website en als het een grote website moet worden kan je op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer zien.
Maar dan is de vraag wat moet je dan wel doen? Voordat je begint met het bouwen van een nieuwe website is het handig om te bedenken wat wil ik bereiken met mijn nieuwe website? Is dat producten verkopen/ mensen informeren/ mensen instrueren of een van de duizend andere redenen waarom iemand een website kan beginnen. Al deze redenen hebben een ding gemeen, ze hebben mensen nodig. Je maakt tenslotte niet een website zodat er nooit iemand op komt.
Functioneel Ontwerp
Daarom beginnen wij ook altijd voordat we aan een nieuwe website beginnen met het uitschrijven van beknopt Functioneel Ontwerp. Eerst bespreken we met de klant wat er precies bereikt moet worden met de website en aan de hand daarvan leggen we een aantal zaken vast zodat we later niet voor verassingen komen te staan. Ook zorgt dit ervoor dat we een betere inschatting kunnen doen zodat wij of klanten niet voor verassingen komen te staan.
Structuur
We bepalen hier onder andere de structuur van de website. Bijvoorbeeld als je een website maakt voor een bedrijf dat diensten aanbiedt dan verwacht je dat de diensten onder een globale diensten pagina komen te staan en niet onder de hoofdpagina. Naast dat dit je site een veel logischere indeling geeft zorgt het er ook voor dat je beter te vinden bent door google.
In wat grotere websites is het vaak niet zo dat elke pagina er verschillend uit ziet, dit is ook niet handig want het zorgt ervoor dat je website er veels te chaotisch uit gaat zien ook zorg je hiermee dat je laat zien dat diensten pagina’s hetzelfde uiterlijk hebben maar met andere content hiermee creëer je het gevoel dat het beide diensten zijn. Om voor elke pagina opnieuw de pagina te gaan maken is gekke werk en zonde van de tijd. Daarom werken we met templates zodat we niet voor elke pagina het wiel opnieuw moeten uitvinden.
Wij maken daarom vaak met de hulp van onze landingspage builder een mockup van het template zodat we ook direct de html hebben van het template. Hiermee kunnen we heel erg makkelijk via onze drag & drop builder snel een basis template in elkaar zetten die ook al direct responsive is. Dit kunnen we samen met klanten doen zodat niemand voor verassingen komt te staan.
FunctionaliteitEen ander groot topic wat we hier vaak inzetten is functionaliteit. Sommige functionaliteit heeft maar impact op een pagina bijvoorbeeld een boeking module voor een kapsalon. En andere functionaliteit heeft weer invloed over alle pagina’s neem bijvoorbeeld een website die in meerdere talen beschikbaar moet zijn. Daarom moeten we afhankelijk van wat voor functionaliteit een klant wil goed nadenken hoe we dit kunnen implementeren in de website.
Bouwen
Als we een goed functioneel ontwerp hebben kunnen we beginnen met bouwen. Aan de hand van ons ontwerp kunnen we snel de pagina’s opzetten maar voordat we gaan bouwen is er nog een belangrijk punt dat ik wil laten zien. Hieronder hebben we een sample size van anderhalve maand gepakt voor een van onze websites van hoe gebruikers de site bezoeken. Zoals je kan zien bezoekt iets minder dan 3 kwart de site op hun mobiel. Tegenwoordig worden websites meer bezocht via een mobiel en tablet in plaats van een desktop. Deze trend zien we steeds meer doortrekken voor alle branches, natuurlijk zijn hier uitzonderingen op sommige branches voornamelijk b2b, financieel en recruitment hebben nog meer verkeer via desktop. Maar ook in deze branches zien we het aantal mobiele gebruikers toenemen.
Daarom is het belangrijk dat we bij het bouwen rekening houden dat alle informatie/ functionaliteit die je je op je website wilt hebben ook goed te zien of te gebruiken is op een mobiel apparaat. Vandaar dat we met het bouwen van een website altijd mobile first moeten gaan bouwen en dan omhoog werken naar een desktop. En dat we goed in de gaten houden dat de flow van de website goed loopt op een mobiel. Als je wil dat de klant op een bepaalde knop drukt dan is het niet handig als die helemaal onderaan staat en dat je er pas bij kan komen na een kwartier naar beneden scrollen.Klaar! Maar wat nu?
Goed we hebben nu onze website gelanceerd compleet binnen budget dankzij ons functioneel ontwerp en rekening houdend met mobile first development. Nu is het wachten op de eerste sale/ klant, maar die komen niet vanzelf. Helaas zien we nog te vaak mensnen die denken dat als ze hun website live zetten de klanten vanzelf wel komen. Zo werkt het jammer genoeg niet het kost tijd en hard werk om mensen naar je website te krijgen. Als je rekening hebt gehouden met de bovenstaande dingen heb je een goede eerste stap gezet maar dan zijn we er nog niet. Belangrijk om te kijken is hoeveel bezoekers heeft mijn website nodig om maandelijks te draaien. Als je dit weet dan kan je gaan kijken of het nuttig is om advertenties te draaien of dat je je meer op SEO moet focussen.
ConversieOm te kijken hoeveel bezoekers je website nodig heeft heb je wat data nodig dit kan je veelal halen uit een combinatie van google anatlytics en google webmaster tools daarom is het ook zo belangrijk dat deze allebei goed geconfigureerd worden omdat hier heel waardevolle informatie in komt.
Stel je moet 4000 bruto binnenhalen om quite te draaien en je maakt 40 euro bruto winst per verkocht product dan moet je 100 producten per maand verkopen om dat te halen. Dan kijk je hoeveel bezoekers je nodig hebt om 1 verkoop te doen aan de hand hiervan kan je je conversieratio berekenen. Je conversieratio is sterk afhankelijk van het product dat je verkoopt en of je vaste bezoekers hebt ofniet. Bol.com heeft bijvoorbeeld een vrij hoge conversieratio omdat mensen die daar heen gaan al weten wat ze willen kopen. Stel nou dat je een conversieratio hebt van 1.2% dat betekent dat als we 1 product willen verkopen we 83.3 bezoekers nodig hebben. We hadden eerder al berekend dat we er 100 moesten verkopen dus om daar aan te komen hebben 8330 mensen nodig op onze website.
Als je dan per persoon een bedrag moet gaan betalen om ze naar je website te krijgen dan kan dit snel oplopen. Daarom is het ook van zo’n groot belang om voordat je aan adverteren begint eerst te zorgen dat je webite zo solide mogelijk staat. Wil je meer lezen over hoe je organisch je verkeer naar je website kan laten groeien lees dan eens dit artikel over SEO.Ik hoop dat je in dit artikel geleerd hebt dat een goede voorbereiding bij het bouwen van je website een hoop kan schelen en in het einde als gevolg heeft dat je eindigt met een betere website. Heb je hulp nodig met het maken van een functioneel ontwerp of het maken van een website. Neem dan contact op met ons team en we helpen je graag verder.
Ook interessant
Breid je kennis uit met de 4BIS Blog...
Webontwikkeling, SEO / SEA, Managed Hosting, B2B, Digitale Marketing, Bedrijfssoftware
Ontdek 5 veelvoorkomende valkuilen bij softwareontwikkeling en leer hoe je ze kunt vermijden voor succesvolle en effectieve projecten.
Lees meerWebontwikkeling, Software modernisering, Bedrijfssoftware, Managed Hosting, Saas
API-koppelingen zijn essentieel voor een naadloze integratie tussen softwaresystemen, maar het bepalen van de kosten voor het creëren van een API kan complex zijn. In deze gids leggen we de belangrijkste factoren uit die de kosten van API-ontwikkeling...
Lees meerWebontwikkeling, Software modernisering, Ecommerce / Webshop, Bedrijfssoftware, PHP, MySQL, HTML & CSS
Ontdek 5 essentiële tips om de juiste software ontwikkelaar te vinden, van prijs-kwaliteitverhouding tot locatie en ervaring. Lees onze handige gids!
Lees meer Wil je meer weten of heb je interesse? Neem dan gerust direct contact met ons op, per telefoon of via de mail.
Of maak gebruik van één van onze contactformulieren zodat we je zo snel en gepast mogelijk antwoord kunnen geven. We horen graag van je!