Dashboard

Dashboards

Dashboards

Bij het draaien van een bedrijf, zoals bijvoorbeeld een winkel, komt er vaak veel data naar boven. Gegevens van klanten, je voorraad, bestellingen en het hele financiele aspect. Het verwerken van al deze data met de hand kost heel veel tijd en is in de meeste gevallen eigenlijk onmogelijk. Toch is het bewaren van het overzicht erg belangrijk. Hierom kun je kiezen voor een dashboard.

Wat is een dashboard?

Een dashboard is een scherm waar de belangrijke data van je bedrijf inzichtelijk wordt gemaakt. Ze kunnen je een goed overzicht geven van de stand van zaken en hoe je ervoor staat met je KPI’s (Key Performance Indicators). Bij dashboards is het belangrijk dat het overzichtelijk blijft, zo kun je het scrollen op een dashboard maar beter achterwegen laten en het is niet verstandig om grote lijsten data neer te zetten.

Waarom een dashboard?

Zoals eerder gezegd kan een dashboard je helpen met je belangrijke data inzichtelijk maken. Ze kunnen je van alles vertellen over je product, service of andere informatie over je bedrijf. Een dashboard kan je overzicht geven van je verkoop cijfers. In welke maand is het meest verkocht? Welke producten zijn het meest verkocht? En in welke maand wordt dat product het meest verkocht? Een dashboard kan zo ook voorspellingen doen over de toekomst. Het kan een inschatting voor je maken over hoeveel producten er verkocht gaan worden en het kan een trend voor je berekenen. Dashboards kunnen je zo veel werk uit handen nemen. Het handmatig uitzoeken van de informatie is enorm tijd-(en geld) rovend. Een goed werkend dashboard kan een flinke zet in de rug zijn voor jouw bedrijf.

Soorten dashboards

Dashboard kunnen op oneindig veel manieren worden ingericht, maar hebben uiteindelijk allemaal hetzelfde doel: Een overzicht maken waarop geanticipeerd kan worden. Ze worden binnen elke sector en elke afdeling gebruikt. Van de IT-sector tot de zorg-sector, en van een kleine webshop tot de logistieke reuzen, overal worden dashboard gebruikt. Dashboards kunnen onder anderen worden ingezet voor het analyseren van je webshop of website, maar ook voor vlootbeheer* of de HR-afdeling van je bedrijf.

Datawalls

Je ziet dashboards vaak in de vorm van zogenaamde “datawalls”, schermen aan de muur waar de grafieken en statestieken op staan. Veel bedrijven hebben zo ook een aantal schermen hangen waar de medewerkens informatie van af kunnen lezen. Dit is voornamelijk erg handig wanneer de data realtime in de gaten gehouden moet worden, zo kan er bij eventuele problemen direct worden reagereerd.

Waar let ik op?

Bij dashboard is het belangrijk om te onthouden dat ze alleen werken met de juiste data. Verkeerde data in een dashboard leidt ook tot verkeerde resultaten. Hierom is het belangrijk dat er van te voren goed gekeken wordt naar wat er precies nodig is en of de data hiervoor ook geschikt is. Bij incorrecte data moet er eerst nog goede data verzameld worden in de correcte structuur. Daarnaast is het belangrijk dat de dashboards helder en duidelijk blijven. Een onduidelijk dashboard wordt vaak niet goed gebruikt en vaak verliest de gebruiker het interesse in het dashboard. Als je voor je bedrijf geen duidelijk overzicht hebt over je cijfers, je het gevoel hebt dat je wat mist of veel tijd kwijt bent aan analyses, dan heb je een dashboard nodig. Zorg er altijd voor dat je dashboard overzichtelijk blijft, alleen de belangrijkste en meest relevante data moet worden weergeven op een scherm. Het gebruiken van een dashboard kan je bedrijf enorm helpen met groeien of het ontdekken van problemen. Het bouwen van een dashboard is voor elke sector of afdeling mogelijk, het lastige zit hem vaak in de structuur van de data.

Lees hier onze blogs!

Breid je kennis uit met de 4BIS Blog...

En wat kunnen we voor jou betekenen?_

Wil je meer weten of heb je interesse? Neem dan gerust direct contact met ons op, per telefoon of via de mail.
Of maak gebruik van één van onze contactformulieren zodat we je zo snel en gepast mogelijk antwoord kunnen geven. We horen graag van je!

back to top